UNDEFINED

Editie 1: Een primeur!

magazine januari 2018

Beste lezer, Wat leuk dat je met ons meeleest en -denkt over een duurzame toekomst. Met deze uitgave hebben we een primeur; dit is namelijk de allereerste editie het Nederland CO2 Neutraal magazine. In een vogelvlucht nemen we je mee in de wereld van groene innovatie. Vier keer per jaar verschijnt dit blad vol artikelen, tips en weetjes. We vertellen verhalen van getrainde adviseurs, inspirerende sprekers en bekende goeroes. Ze delen kennis over hun ervaringen op allerlei gebied. Dus of je het magazine nou in de lunchpauze, thuis op de bank of tijdens je vakantie leest, we hopen dat je geïnspireerd raakt door deze mooie verslagen. Met het oog op onze groene toe-komst hebben we ervoor gekozen om het magazine niet op papier te laten printen en via digitale wegen naar je toe te laten komen. Zo’n eerste uitgave is natuurlijk best spannend, daarom zijn we erg benieuwd naar je feedback. Dus vertel ons wat jij leuk vindt om te lezen, help ons met tips of geef een complimentje aan de schrijvers. Heb jij een interessant verhaal en wil je dit met ons delen in het Nederland CO2 Neutraal magazine? Neem dan contact op via info@nlco2neutraal.nl. We werken graag samen aan een mooie toekomst. Veel leesplezier, De redactie

Interview met CO2-Adviseur Eveline Prop

Co2Adviseurs-LinkedIn-robinvanderploeg-1000-8.jpg

Eveline Prop, Senior-Adviseur bij Dé CO2 Adviseurs. Woont samen met haar vriend en trouwe viervoeter in Lathum. In 2018 verwachten ze hun eerste kindje. Voor de eerste editie van het NCN-magazine interviewen wij deze gepassioneerde adviseur.

CO2 Adviseurs MainLogo.png

Waarom ben je aan de slag gegaan als adviseur bij Dé CO2 Adviseurs?

Werken bij Dé CO2 Adviseurs was voor mij een hele bewuste keuze. Hiervoor werkte ik als Facility Executive in de zakelijke dienstverlening. In deze functie probeerde ik zo veel als mogelijk de dienstverlening te verduurzamen, maar hier was destijds nog niet altijd veel aandacht voor. Ik merkte dat ik met mijn tijd en energie meer wilde doen voor de wereld en echt een verschil wilde maken in het bedrijfsleven. Tijdens een event van Stichting Nederland CO2 Neutraal kwam ik in contact met Dé CO2 Adviseurs en besloot dat ik bij zo’n organisatie wilde werken. De rest is geschiedenis zullen we maar zeggen ;)

"Ik wil echt een verschil maken in het bedrijfsleven."

Wat maakt jou een succesvol adviseur?

Wat ik het belangrijkste vind is dat een bedrijf van moeten naar willen gaat. Meestal ontstaat de vraag voor CO2-reductie en/of het verduurzamen vanuit een aanbesteding of iets dergelijks. Een redelijke commerciële insteek dus. Ik zie het als mijn taak bedrijven te enthousiasmeren om er echt mee aan de slag te gaan. Mijn geheime wapen is denk ik toch mijn enthousiasme, eerlijkheid, ervaring en het willen verbinden van mensen. Gelukkig zie ik aan het einde van een traject vaak dat bedrijven een eigen intrinsieke motivatie hebben gevonden. Dan is mijn missie volbracht.

Welk verhaal is je het meeste bijgebleven in je carrière als adviseur?

Waar ik erg trots op ben is dat ik de Gemeente Renkum als eerste Gemeente in Nederland heb geholpen om het CO2-Prestatieladder certificaat te behalen. Gemeenten kunnen vanwege hun volume en invloed echt van betekenis zijn. Daarom hoop ik dat meerdere overheden dit voorbeeld zullen volgen.

"Gemeenten kunnen vanwege hun volume en invloed echt van betekenis zijn."

Daarnaast krijg ik ontzettend veel energie van de leuke relaties die je opbouwt met je klant. Ik krijg van veel bestaande of oude klanten nog vaak leuke berichtjes met foto’s van bijvoorbeeld zonnepanelen die zijn geplaatst, de eerste elektrische auto die is aangeschaft, of leuke innovatieve nieuwtjes. Mijn klanten zijn de reden dat ik elke dag met veel plezier mijn bed uit kom!

Welke tips deel jij?

Ik merk dat bedrijven soms teveel in één keer willen doen, maar om deze reden juist niks doen. De investering in zowel tijd als geld is dan vaak te groot, waardoor ze wachten of gedemotiveerd raken. Ik probeer mijn klanten juist te adviseren om kleine stapjes te nemen, door bijvoorbeeld eerst groene stroom in te kopen, te werken aan bewustwording bij medewerkers en/of het organiseren van een mobiliteitsbattle. Dit soort acties zijn voor iedereen zichtbaar en hierdoor kan je samen je successen vieren.

Wat doe je er zelf aan om een stukje duurzamer te leven?

Begin 2017 zijn wij verhuisd van de stad naar het buitengebied, omdat ik het belangrijk vind om in contact te blijven met de natuur. We zijn als mensen soms te ver weg van de natuur komen te staan, waardoor we onnodig onze omgeving verwoesten. Dit is voor mij ook een reden geweest om 5 jaar geleden vegetariër te worden. Dierenleed, ontbossing, CO2-uitstoot en mijn gezondheid waren voor mij de redenen om vegetariër te worden. Daarnaast heb ik thuis een composthoop en scheid ik natuurlijk al mijn afval. Qua inrichting probeer ik veel via Marktplaats te kopen en te consuminderen. Ik kies liever voor kwaliteit dan kwantiteit. Uiteraard heb ik ledverlichting en wil ik volgend jaar zonnepanelen op het dak. Waarschijnlijk houdt het daar nog niet op ;)

"Ik kies liever voor kwaliteit dan kwantiteit".

Waar leg je nog meer graag de nadruk op in je werk? En waar liever niet?

Mijn kracht ligt op het gebied van communicatie. Ik geef bijvoorbeeld regelmatig presentaties voor medewerkers en directieteams om voor bewustwording en draagvlak te zorgen. Daarnaast verdiep ik me graag in nieuwe technieken en innovaties op het gebied van duurzaamheid. Het lastige vind ik dat mijn klanten soms onnodig veel papierwerk moeten bijhouden om auditoren gelukkig te maken en aan eisen te kunnen voldoen. Dit probeer ik waar het kan te vereenvoudigen en structureren zodat mijn klant zich op CO2-reductie en verduurzamen kan richten. Dit is tenslotte waar het allemaal om draait!

Wat zou je willen zeggen tegen bedrijven die nog niks met duurzaamheid doen?

Just do it! Mijn persoonlijke mening is dat wanneer je dit nog niet doet, je uiteindelijk zal achterlopen in de markt en je positie zal verliezen. Elk bedrijf dient in mijn ogen een visie of strategie voor de lange termijn te hebben op dit gebied. Zeker met alle globale en politieke ontwikkelingen. Duurzaamheid kan ook echt van commerciële waarde zijn en veel maatregelen zijn binnen 5 jaar al terug te verdienen. Dus je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet.

Maak de zin af: ‘Ik ben pas echt tevreden als …'

We onze Parijs doelstelling echt behalen en alle bedrijven en overheden in Nederland actief bezig zijn met CO2-reductie en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen!

naamloos-fullsize-104.jpg

Duurzame updates door Thijs Lindhout

Thijs Lindhout praat je bij over de meest recente groene stappen die zijn gezet richting een duurzame toekomst.

Een nieuw soort Orang Oetang ontdekt

Op het Indonesische eiland Sumatra is een nieuw soort Orang Oetang ontdekt: de Tapanuli. Het is de zevende aapsoort met de Gorilla's en Bonobo's meegerekend. Er zijn maar 800 van deze nieuwe soort in leven, dus de aap valt direct onder de bedreigde diersoorten.

's Werelds eerste volledig elektrisch vrachtschip

’s Werelds eerste volledig elektrische vrachtschip met een massa van 2.000 metrische ton is in de Chinese stad Guangzhou te water gelaten. Het emissievrije schip heeft een actieradius van 80 kilometer, na een laadtijd van 2 uur. Dit dankzij een accupakket van maar liefst 2.400 kilowattuur. De topsnelheid van het 70,5 meter lange schip ligt op 12,8 kilometer per uur. De functie? Het vervoeren van kolen voor de opwekking van elektriciteit. Helaas een iets minder doel.

Tesla levert grootste opslagbatterij ter wereld in minder dan 100 dagen

Tesla heeft een enorme energieopslagfaciliteit opgeleverd in het zuiden van Australië. De opslagbatterij heeft een capaciteit van 100 megawattuur en is daarmee de grootste ter wereld. De opslagfaciliteit van Tesla is op volle capaciteit in staat om 30.000 huishoudens een uur lang van stroom te voorzien. De batterij zal de opgewekte energie van een nabijgelegen windpark opslaan en distribueren aan het elektriciteitsnet. Dit moet ervoor zorgen dat de regio met minder stroomuitval te maken krijgt in de zomerperiode.

Samenwerking AkzoNobel en Black Bear: nieuw leven oude banden in poedercoatings

Akzo Nobel en Black Bear werken samen om waarde uit afgedankte autobanden te halen. Black Bear wint de grondstof carbon black uit de banden, die AkzoNobel vervolgens kan gebruiken voor zijn poedercoatings. Wereldwijd wordt ongeveer 60 procent van carbon black in autobanden gebruikt. Het geeft de band onder andere structuur maar ook zijn zwarte kleur. Black Bear zamelt lokaal autobanden in en behandelt ze om de carbon black eruit te halen. De samenwerking tussen AkzoNobel en Black Bear levert een significantie reductie aan CO2 op omdat de grondstof carbon black normaal uit fossiele brandstoffen gewonnen wordt. ‘Voor elke kilo normale carbon black wordt er 2.5 liter aardolie gebruikt’, aldus Lopes Cardozo. Dit wordt voorkomen door de carbon black uit oude autobanden te winnen.

MAN wint duurzaamheidsprijs met elektrische trucks

Truckfabrikant MAN heeft de European Transport Award for Sustainability gewonnen. De award werd voor de vierde keer uitgegeven en is bedoeld voor bedrijven uit de transportindustrie die economisch succes combineren met duurzaamheid. MAN won de award voor zijn eMobility-concept en voor het ontwikkelen en testen van elektrische trucks. Dat meldt het bedrijf in een persbericht.

De Tesla Semi: Een businesscase op een bierviltje

Matthijs Kooiker, duurzame held bij Dé CO2 Adviseurs duikt in de wereld van Tesla en legt uit waarom hij denkt dat de Tesla Semi de potentie heeft om de transportwereld te veranderen.
Tesla-Semi-2019-002.jpg

Het begin van de toekomst

Om compleet transparant en eerlijk te zijn moet dit verhaal beginnen met een kleine disclaimer: Ik ben fan van Tesla. Nee, ik heb geen aandelen in het bedrijf en (nog) geen eigen Tesla. Maar iedereen die duurzaamheid cool weet te maken én de toekomst een stapje dichterbij haalt krijgt mijn stem. Laten we in het echte verhaal duiken: Waarom ik denk dat de Tesla Semi de potentie heeft om de transportwereld te veranderen.

De grote onthulling

Het kan je misschien ontgaan zijn, maar enkele weken geleden was er een event. Een groot event. Hét event van Tesla voor 2017. Tijdens dit event kondigde Tesla, naast de nieuwe roadster (2,1 sec. 0-100km/u en 1000km range per lading!), een prachtig nieuw product aan: De Tesla Semi. De eerste volledig elektrische vrachtauto die in staat zou moeten zijn om de transportwereld compleet te veranderen. Maar is dit wel zo? Is er überhaupt een positieve businesscase van te maken? En hoe zou deze er dan uit zien? In dit artikel ga ik een poging doen antwoord geven op deze vragen. Mijn geloof in de Tesla Semi onderbouwd met een business case op een bierviltje.

Tesla Semi: The one to beat!

De Tesla semi komt met een zeer indrukwekkende lijst aan specificaties. Zo zijn er twee versies qua accu grootte, waardoor het bereik minimaal 480km en maximaal 800km per lading is. Daarnaast kan de semi met een volle lading van 36 ton in 20 seconden van 0 naar 100km/u accelereren. Zonder lading gaat dit optrekken in een indrukwekkende 5 seconden. Nu hoor ik je denken: "Zo snel optrekken is voor een vrachtwagen natuurlijk nooit nodig!". Nee, maar denk hierbij wel aan de snellere doorstroom die vrachtwagens hiermee veroorzaken bij bijvoorbeeld stoplichten. Als er meer auto’s per groen licht kunnen doorstromen, voorkomt dit dat zij onnodig stationair staan te wachten voor het stoplicht. De tesla maakt gebruik van 4 onafhankelijk van elkaar werkende elektromotoren om dit voor elkaar te krijgen. Opladen via het Tesla supercharger netwerk moet binnen 30 minuten zorgen voor een bereik van +- 650km. Daarnaast zit de Semi vol met andere elektronica. Zo is er een automatisch noodremsysteem, camera’s voor de dode hoek, kan hij deels zelf rijden en heeft hij nog tal van andere spannende features.

De Tesla Semi Businesscase

In het volgende rekenvoorbeeld gaan we er van uit dat een dieselvrachtwagen 2200 kilometer per week moet rijden om kostendekkend te zijn. Hierbij stellen we dat een dieselvrachtwagen nieuw zo’n €130.000 kost. Deze afstanden zijn met een Tesla Semi gemakkelijk te rijden, ook met de goedkopere versie die +- 600km op een lading rijdt. Sinds kort is de prijs van de Tesla Semi bekend. In Nederland moet er €170.000 per vrachtwagen afgerekend worden. Dit gaat wel om de versie met het grote accupakket en dus zo’n 800km range. Met deze getallen als basis gaan we op naar de rekentafel.

Brandstofkosten
Het grote verschil, en de terugverdientijd van Tesla, zullen we echt moeten vinden in de brandstofkosten. Hiervoor zullen we een aantal aannamen doen. Zo verschillen uiteraard de prijs van de diesel, elektra en de algemene verbruikscijfers per vrachtauto. Een moderne vrachtwagen verbruikt (gemiddeld) zo’n 30 liter per 100km. De meeste transporteurs zullen in België tanken, of hebben zelfs op locatie een grote tank staan. Van groot verbruikende klanten weet ik daarom uit ervaring dat €1 per liter diesel een goede aanname is.
30l x €1 = €30 per 100km.

De Tesla Semi heeft een opgegeven verbruik van De Tesla Semi heeft een opgegeven verbruik van opgegeven verbruik van < 2kWh per mijl. Er gaan 100 kilometer in 62 mijl. Laten we de inschatting van Tesla optimistisch noemen en rekenen met 2kWh per gereden mijl. Groene stroom, ook weer voor de groot verbruikende klant, met een Nederlands GvO kost ongeveer €0.11 per kWh. 62mi x 2kWh x €0.11 = €13,64 per 100km.

Dit betekent dat, puur op brandstofkosten, de Tesla (30 – 13,64 / 100 = €0,164) per kilometer goedkoper is. Met de marges in de transportwereld is dat een enorme slok op een borrel. De meerprijs van de Tesla Semi is ongeveer €40.000,-. Puur op verbruik per kilometer heb je de Tesla dus terugverdiend in:
€40.000 / €0,164 = 243.902 km
243.902km / 2200km = 110,86 weken
110,86 / 4,3 = 25,8 maanden

De Tesla is dus in net iets meer dan 2 jaar terugverdiend.

Conclusie

Een Tesla Semi zou bij normaal gebruik van 2200km per week in ongeveer 2 jaar terugverdiend kunnen worden. Dit terwijl een gewone vrachtauto in veel gevallen 7-10 jaar mee gaat.
Volgens onderzoek van de ONV waren er in 2013 al meer dan 1000 ongelukken met vrachtwagens. De automatische rij en remsystemen van de Tesla zouden dit aantal aanzienlijk moeten terugdringen. Daarnaast gaat een elektrische vrachtauto langer mee en is het onderhoud veel goedkoper. Minder bewegende delen is immers minder slijtage. Pas bij enorme kilometerstanden zal de accu echt teruglopen. In plaats van een complete motorrevisie bij een diesel is in dat geval alleen het vervangen van een accu pakket nodig. Elektromotoren zijn erg eenvoudig en weinig aan slijtage onderhevig, deze zullen haast het hele leven mee gaan. Zo niet, kunnen ze motoren per stuk vervangen worden waar nodig. De Semi werkt immers met 4 onafhankelijke motoren.

Maar wat zijn de nadelen?

Natuurlijk zijn er ook wat nadelen te noemen aan de Tesla Semi. Zo zijn er momenteel nog geen oplaadpunten, zal er rekening gehouden moeten worden met opladen en zal het lokaal flinke belasting geven voor ons elektra netwerk. In mijn rekenvoorbeeld hoeft de vrachtwagen slechts drie keer per week opgeladen te worden om de range te halen. Dit mag de bezwaren voor de range bij binnenlandse ritten toch een eind van tafel vegen. Toch zal de grootste uitdaging de oplaadpunten worden. Persoonlijk zie ik veel heil in grote oplaadpunten in de buurt van distributiecentra van grote winkeliers. Per oplaadpunt is het ook nog noodzakelijk de juiste voorzieningen te treffen. De megacharger die Tesla voor zijn vrachtwagens heeft zal vermoedelijk 1200kW per uur kunnen leveren. Meerdere vrachtwagens die tegelijk opladen vormen daarmee een grote aanslag op het net.

De toekomst van groen transport

Al met al lijkt de Tesla Semi een grote sprong voorwaarts te zijn. Het begin van groot groen transport is hier en komt dichterbij dan ooit tevoren! Daarom is het ook niet gek als je hoort dat Ab Inbev, Pepsico, DHL, UPS en zelfs het Nederlandse Breytner al meerdere vrachtwagens hebben besteld. De impact van elektrische vrachtwagens is vele malen groter dan elektrificatie van personenauto’s. Daarbij doen veel vrachtwagenchauffeurs fors meer dan 2200km per week. Iedere kilometer die hierbij groen getankt wordt heeft een enorme impact. Dus met dit rekenvoorbeeld in gedachte en het oog op de toekomst zie ik geen reden waarom grote transporteurs niet over zouden gaan.

Daarmee rest mij dus alleen nog de vraag: Wanneer gaan jullie elektrisch rijden?

Heb je aanvullingen op dit artikel, mijn berekeningen of andere geniale inzichten over dit onderwerp die je andere niet wilt onthouden? Stuur dan een berichtje naar matthijs@co2adviseurs.nl. Samen komen we tot een prachtige businesscase!

In het zonnetje: nieuwe leden

De afgelopen drie maanden hebben wij weer een aantal nieuwe bedrijven mogen verwelkomen met een lidmaatschap bij Nederland CO2 Neutraal.

REPCON

Repcon is al sinds 1996 een onafhankelijk servicebedrijf met tal van diensten die helpen de veiligheid van speelplekken te behouden en de levensduur van speeltoestellen te verlengen. Ze zetten hun ruime ervaring onder meer in voor gemeenten, scholen, kinderdagverblijven, dierentuinen, campings en recreatieparken.

MTS Loon, verhuur en groenvoorzieningsbedrijf Klaasse

Loonbedrijf Klaasse is gestart in 1960 en is tot op de dag van vandaag actief in de groenverzorging. Ook verricht Loonbedrijf Klaasse diverse projecten in de grondverzet met alle werkzaamheden die daarbij komen kijken.

HSM B.V.

HSM B.V. is met HSM Offshore actief in de Olie & Gas en Offshore windenergie industrie. Daarnaast is het met HSM Steel Structures actief in de zware civiele techniek met o.a. bruggenbouw.

Brienen&Zo B.V.

Bij Brienissen Groen kunt u terecht voor bomen; jonge en volwassen bomen of Special Trees, zoals we deze laatste noemen. Op 50 hectare eigen grond in Nederland krijgen de jonge bomen een plek om te groeien en oude bomen een plaats om te rusten.

RAILTD B.V.

RailTD is een onafhankelijk, raadgevend ingenieursbureau op het gebied van railinfrastructuur en houdt zich bezig met:
-Inspectie van spoor-, tram- en kraanbaanprojecten,
-Uitvoeren van haalbaarheidsstudies en het ontwerp van rail- en infrastructuurprojecten
-Advisering, voorbereiding, begeleiding en directievoering bij aanleg, onderhoud en vernieuwing van spoor-, tram- en kraanbaan­tracés
-Ontwerp en toezicht bij uitvoering van railinfrastructuurprojecten.

Nexus Infra B.V.

Nexus staat voor verbinden. Zij verbinden wegen, verbinden kwaliteit aan resultaat en gaan graag met u de verbintenis aan. Nexus Infra gaat door op de weg, zoals die door de Noord Nederlandsche Wegenbouw Maatschappij en later Ballast Nedam Infra zijn ingeslagen. Daarbij gebruik makend van de meer dan 75 jarige historie en ervaring.

Comol5

De RijnlandRoute is een nieuwe wegverbinding van Katwijk, via de A44, naar de A4 bij Leiden. De weg lost huidige knelpunten op en garandeert de doorstroming in de regio Holland Rijnland, met name rondom Leiden en Katwijk. In opdracht van de Provincie Zuid-Holland is Comol5 verantwoordelijk voor de ombouw van knooppunt Leiden West, de bouw van de nieuwe N434 met geboorde tunnel en de aanpassingen aan de A4 en de A44. Comol5 wordt ook verantwoordelijk voor het 15-jarig onderhoud van de N434.

J. van Ingen B.V.

J. van Ingen b.v. is een familiebedrijf, opgericht in 1969 door Jan van Ingen. In de loop van de jaren is er een solide onderneming en een ruime klantenkring opgebouwd, waarvoor zij naar wederzijdse tevredenheid werk verrichten. J. van Ingen is werkzaam in de grond-, weg- en waterbouw, waarbij het accent vooral ligt op het verharden en inrichten van (bedrijfs-)terreinen en openbare wegen.

BUKO Infrasupport

BUKO Infrasupport blinkt uit in het ontzorgen van haar afnemers op het gebied van (tijdelijke) verkeersmaatregelen zoals wegafzettingen en omleidingen. Wij doen dat op een creatieve manier met oog voor detail. De wensen van de klant én wegbeheerders worden daarmee verenigd waarbij de doorstroming voor het verkeer en veiligheid voor weggebruikers en (eigen) medewerkers centraal staan.

NLCo2-Ruurd Koornstra-juni2016-2500-17.jpg
Caesar Kuipers: Van onbewust naar bewust met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Caesar Kuipers: Van onbewust naar bewust met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Caesar Kuipers is een bevlogen HR- Manager binnen de DKG Groep (de groep achter de merken Bruynzeel Keukens, Keller Keukens en DKG Keukens). Hij heeft hier MVO op de kaart gezet en daarmee hele mooie resultaten mee behaald. Op 14 december 2017 stond Caesar voor ons publiek om zijn inspirerende verhaal te vertellen. Lees in dit artikel een exclusieve samenvatting van zijn verhaal.

Werkgroepen

DKG bestaat al 120 jaar en heeft besloten om MVO als prioriteit onder de aandacht te brengen. In 2016 heeft het bedrijf besloten om zich op dit vlak te willen onderscheiden; daarom hebben ze zich in dat jaar langs de MVO-meetlat gelegd. Voor het realiseren van de gestelde MVO-doelstellingen is er een werkgroep samengesteld binnen DKG. Deze werkgroep bestaat uit een breed spectrum van verschillende medewerkers én directieleden. Daarnaast werden ook de grootste criticasters en grootste fans uitgenodigd om deel te nemen. Voor de nulmeting was de stemming binnen de werkgroep sceptisch. De kernwoorden waren: duur, lastig en tijdrovend. Na het uitvoeren van de nulmeting bleek dat ze al veel aandacht besteden aan MVO, maar dit nog te weinig uitdragen. Dit maakte de stemming een stuk positiever en er werd gesproken over kansen en mogelijkheden als marktleider.

De 3 P's

Op het gebied van de drie P's, People Planet en Profit, worden er flink wat stappen genomen. Wat Planet betreft wordt er veel gewerkt met duurzame oplossingen zoals water gedragen lak en milieuvriendelijke lijm. Ook zijn er zonnepanelen op het dak gelegd. De minimale uitstoot die wel vrijkomt, wordt gecompenseerd.
Op het gebied van People is er een uitgebreid platform voor persoonlijke ontwikkeling opgezet. Verder zijn medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt werkzaam binnen DKG.
Caesar vertelt daarbij ook dat er kritisch gekeken wordt naar integriteit. Op het intranet zijn hier speciale trainingen voor. Het bedrijf vindt het belangrijk dat ook partners de duurzame verwerking van afval en juiste arbeidsomstandigheden serieus nemen. Zo is DKV bijvoorbeeld recentelijk toegetreden tot een natuursteen convenant nadat bleek dat veel natuursteen wordt geproduceerd onder arbeidsomstandigheden die veel weg hebben van moderne slavernij.

"Er bleek geproduceerd te worden onder omstandigheden die leken op moderne slavernij."

Wagenpark

Voor het wagenpark heeft DKG een stak beleid opgesteld. Dit werd o.a. gemotiveerd door een wijziging in de bijtellingregels in Nederland, waardoor steeds meer mensen voor een vervuilende auto kozen. Dit veroorzaakte een toename van 19% voor de gemiddelde uitstoot van het wagenpark. Bij DKG troffen ze daarom de volgende maatregelen:

  • • De reductie van gemiddelde CO2-uitstoot door het uitsluiten van bepaalde vervuilende auto's;
    • Het verplichten van elektrisch rijden vanaf 2020. De directie is direct overgegaan op elektrisch rijden;
    • Het vergemakkelijken van thuiswerken door verschillende ICT-oplossingen. Hierdoor wordt er minder gereden;
Marius Smit: Plastic Whale

Marius Smit: Plastic Whale

Marius Smit is een man met een bijzonder verhaal, een uniek beroep en een uitdagende missie. Hij is de oprichter van Plastic Whale; de eerste professionele plastic fishing company ter wereld. Zijn beroep is Professioneel plasticvisser. Op 14 december 2017 deed hij zijn verhaal voor het publiek van Nederland CO2 Neutraal.

De plastic soep is een snelgroeiend, wereldwijd probleem. Plastic afval vervuilt ’s werelds wateren in toenemende mate, met alle gevolgen van dien. Dieren in en om het water raken verstrikt of stikken in het plastic afval. En doordat vissen plastic inslikken krijgen wij het uiteindelijk weer op ons bord. Welk verhaal schuilt achter het succes van Plastic Whale? Wij waren benieuwd!

Een foto maakte het verschil
Marius had vaak goede ideeën, maar voerde deze vervolgens niet uit. Een thema dat hem raakte was het probleem van de zogenoemde pastic soup in de oceanen. Het begon allemaal toen Marius foto's onder ogen kreeg van een goede vriend. Hij trof stranden in Afrika aan die zo vol lagen met plastic dat je het zand niet meer kon zien.

Toen Marius later op vakantie was in Borneo was hij zelf getuige van de ernst van de vervuiling. Het hele strand lag vol met plastic. Dit maakte nog meer indruk omdat er ten noorden van Borneo honderden kilometers alleen maar zee is. Deze zelfde zee lag helemaal vol met plastic troep. Deze ervaring was voor Marius de trigger om met Plastic Whale aan de slag te gaan.

Het begin
Marius besloot om in Amsterdam, in zijn eigen "achtertuin", te beginnen. In de grachten van Amsterdam dreef veel te veel plastic rond. In deze periode kwam ook de sociale media steeds vaker om de hoek kijken. De mogelijkheid om verbinding te zoeken inspireerde Marius. Om deze reden besloot Marius zijn eigen versie van de Space Race Speech die Kennedy in de jaren '60 deed te maken. Het idee was een project wat mensen zou samenbrengen en samen laat werken. Hij besloot in 2011 zijn doel te delen met de wereld:

"Ik wil een boot bouwen van plastic, maar ik heb nog nooit een boot bestuurd, laat staan gebouwd".

Het werkte. Na publicatie van zijn eigen doel werd hij overspoelt door reacties. Reacties van mensen die wilden helpen met uiteenlopende specialisaties. Er werd een stichting opgericht voor het opgehaalde geld om de bouw van de boot te realiseren. Marius kreeg er collega's bij. Hij reisde door het hele land van afspraak naar afspraak. Zijn nieuwe idee kwam naar voren: Oud Amsterdamsch Plasticvissen. Te vergelijken met een vrijdagmiddagborrel. Met dit event waren ze al blij als er 50 mensen aan het Facebook event deelnamen. Er kwamen uiteindelijk 450 deelnemers op 13 boten, een groot succes. Het jaar erna 1200 man op 75 boten.

De opgeviste flessen worden gescheiden van het overige afval. Deze worden uiteindelijk verwerkt tot granulaat, wat weer gebruikt kan worden voor de productie van schuimplaten. Via zijn nieuwe netwerk kwam Marius een stapje dichter in de buurt van zijn doel: het bouwen van Plastic Whale.

Marius wilde een boot maken van 12 bij 4 meter. Het idee was dat Marius door Nederland zou varen om mensen te betrekken bij zijn ideeën. Helaas bleef de crowdfunding steken op €25.000 euro. Voor de bouw van de boot was een ton nodig. Na een tijdje belde de botenbouwer Marius op. Hij stelde voor om gewoon een kleinere boot te bouwen. Dit leverde enigzins paniek op bij Marius. Iedereen verwachtte toch een grote boot? Soms kun je volgens Marius vasthouden aan je eigen overtuiging over hoe iets moet, maar je kunt altijd van koers wijzigen als het eindresultaat hetzelfde is.

De bouw
In 2013 startte Marius uiteindelijk met het bouwen van de boot. De onzekerheden bezorgde hem slapeloze nachten vol twijfels over de financiële basis en de toekomst van het project. Tijdens deze slapeloze nacht besloot Marius dat hij Plasticvisser zou worden en met zijn boot plastic uit de grachten zou gaan vissen. Dit idee werd gepitchd bij een sponsor, waarna hij 4 maanden had om een bedrijf op te richten. Hoewel veel bedrijven het originele plan te duur vonden, werd er wel nog steeds gebeld om bedrijfsuitjes te organiseren waarbij plastic werd opgevist. Dit werd de basis van het bedrijf.

Marius kreeg de unieke kans om 11 exploitatievergunningen voor de Amsterdamse grachten te kopen. De originele eigenaar wilde dat er iets speciaals mee gebeurde, waardoor Marius een voorkeurspositie kreeg. Geld, mensen, boten en organisatie waren nodig. Binnen twee maanden had hij drie aandeelhouders, twee sponsoren en een bancaire lening. Een jaar na de eerste boot waren er al 3 sloepen. Nu zijn er negen bootjes. Inmiddels hebben er meer dan 200 bedrijven plastic gevist. Van groot tot klein en lokaal tot multinationaal.

De campagne heet nu ‘Amsterdam voor plasticvrije grachten.’ Het project bestaat vooral uit ambitie, geen pretentie. Plastic wordt gezien als grondstof in plaats van afval. En nu is er aandacht vanuit de hele wereld, waaronder Londen, Venetië en Rotterdam. Ook worden er sociale projecten met kinderen opgezet. Kinderen leren vanuit een positieve ervaring dat plastic niet in het water hoort, maar juist een waardevolle grondstof is. Afgelopen jaar zijn er tussen de 50.000 en 60.000 flessen en twee tot drie keer dit volume aan afval opgevist.

Benieuwd naar de Plastic Whale? Neem dan een kijkje op: www.plasticwhalefoundation.com