Toekomstbestendig ondernemen kan niet zonder duurzaamheid

Toekomstbestendig ondernemen kan niet zonder duurzaamheid

Toekomstbestendige organisaties hebben niet alleen nu bestaansrecht, maar ook over tien jaar. We delen de belangrijkste succesfactoren voor toekomstbestendige bedrijven en leggen uit waarom toekomstbestendig en duurzaam ondernemen hand in hand gaan.

Wat is toekomstbestendig ondernemen?

Je runt een bedrijf dat bestaansrecht heeft, relevant is en een mooie omzet draait. De resultaten die je nu boekt, wil je natuurlijk ook in de toekomst blijven behouden. En het liefst wil je groei realiseren. Maar hoe zorg je dat je niet alleen nu, maar ook in de toekomst klanten blijft aantrekken en bedienen? 

Volgens onderzoek van Panteia uit 2016 (uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken) zijn er 8 succesfactoren die toekomstbestendige organisaties gemeen hebben. Onder andere dat ze luisteren naar klanten, continu innoveren, zich flexibel opstellen en een intrinsieke drive hebben om hun product of dienst groot te maken. 

Daarnaast werd het belang van sociaal ondernemen uitgelicht. Middels de onderneming bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke, sociale of milieuproblemen dus. Een thema dat de afgelopen jaren alleen maar belangrijker geworden is!

toekomstbestendig ondernemen

Wat is duurzaam ondernemen?

Duurzaam ondernemen is een onderdeel van sociaal ondernemen dat zich vooral richt op milieuproblematiek. Met duurzaam ondernemen bedoelen we dat een bedrijf bewust is van zijn impact op het milieu, actie onderneemt om vervuiling en uitstoot te minimaliseren en restuitstoot compenseert.

Maar een bedrijf kan nog verder gaan: namelijk door nieuwe duurzame producten of diensten te ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan de productie van zonnepanelen en duurzaam kantoorpapier of het geven van duurzaamheidsadvies.

Waarom toekomstbestendig en duurzaam ondernemen hand in hand gaan

Het belang van duurzaamheid is de laatste jaren steeds duidelijker geworden. Gelukkig nemen steeds meer bedrijven, wereldleiders en consumenten hun verantwoordelijkheid. 

Zo vecht de VS onder Biden weer voor het klimaat, heeft de EU strengere klimaatdoelen opgesteld en zegt 72% van de Nederlanders zich zorgen te maken over het klimaat.

Deze maatschappelijke ontwikkelingen zorgen ook voor kansen bij ondernemers. Door onderstaande voordelen wordt duidelijk dat duurzaam ondernemen de komende tijd een nóg belangrijkere voorwaarde zal zijn voor toekomstbestendig ondernemen.

  1. Beter imago — Uit onderzoek van B-open blijkt dat 76% van de consumenten meer sympathie heeft voor bedrijven die een hoger maatschappelijk doel nastreven. 37% geeft aan dat dit de reden is om klant te worden of te blijven. Duurzaamheid levert dus direct klanten op.
  2. Productvoorkeur — 53% van de consumenten geeft aan op duurzaamheid te letten bij het kopen van een product. 38% geeft zelfs aan meer te willen betalen voor een duurzaam ontwikkeld product.
  3. Partner voor overheden en grote bedrijven — Bij veel aanbestedingen is duurzaamheid een belangrijke vereiste. Steeds meer overheden en grote bedrijven gebruiken bijvoorbeeld de CO2-prestatieladder. Hierbij hebben bedrijven die veel investeren in duurzaamheid meer kans om een aanbesteding te winnen.
  4. Klaar voor toekomstige wetgeving — De Nederlandse overheid wil dat de uitstoot van CO2 in 2050 met 95% is afgenomen en moet de economie volledig circulair zijn. Er zullen binnen korte tijd dus wet- en regelgeving ontwikkeld worden om deze doelen te behalen. Toekomstbestendige organisaties zetten daarom nú al in op verduurzaming. 
  5. Gedreven werknemers — Bedrijven die duurzaamheid voorop zetten trekken medewerkers aan met dezelfde mindset. En enthousiaste medewerkers met hart voor de zaak zijn een belangrijk onderdeel van het succes van een organisatie. 

Word ook een toekomstbestendige organisatie!

Stichting Nederland CO2 Neutraal stimuleert en ondersteunt bedrijven om uit te groeien tot klimaatneutrale ondernemingen. Dat doen we door elk kwartaal een event te organiseren voor bedrijven die aan de slag willen met CO2-reductie. Duurzaam ondernemen is één van de belangrijkste onderwerpen die we bespreken. 

Vind je dat jouw bedrijf (of het bedrijf waar jij voor werkt) ook stappen moet nemen om CO2-neutraal te worden? Kijk eens op onze event-pagina en schrijf je in!

Over de schrijver
Het is mijn persoonlijke missie om Nederland CO2 Neutraal uit te laten groeien tot hét grootste duurzaamheidsplatform van Nederland. Daarbij ben ik van mening dat we enkel en alleen een bijdrage aan het ‘verduurzamen’ van het bedrijfsleven kunnen realiseren als we onze handen ineen slaan en actief samen werken.
arrow_drop_up arrow_drop_down